کد مطلب:182689 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:155

به چه کسی باید انفاق نمود؟
انفاق كه ترمیم آسیب های اجتماعی می باشد و یك فضیلت بزرگ به شمار می رود و قرآن و عترت بر آن پافشاری می نمایند، بدین خاطر است كه افراد آسیب پذیر كه توان تأمین نیازمندی های خویش را ندارند، تأمین شوند. نیز كارهایی كه به سود جامعه است شكل بگیرند.



[ صفحه 94]



به همین خاطر نیازمندان واقعی كه نیاز، آنان را زمین گیر ساخته، در اولویت انفاق می باشند، و اطعموا البأس الفقیر. [1] نیازمندی كه عفت و حیثیت وی اجازه طرح نیاز را نمی دهد و ظاهر حال وی آن را متمكن می نمایاند، در اولویت است، للفقراء الذین احصروا فی سبیل الله یحسبهم الجاهل الاغنیاء من التعفف. [2] .

یتیمان جامعه كه انواع آسیب ها آنها را تهدید می نماید، در اولویت انفاق قرار دارند. البته خویشان هر انسان كه در زمره نیازمندان قرار دارند بر همگان اولویت دارند. یك مسؤولیت دینی است كه نخست خویشان نیازمند را تأمین نموده، آنگاه اولویت های دیگر را، یسئلونك ماذا ینفقون قل ما أنفقتم من خیر فللوالدین و الاقربین و الیتمی و المساكین و ابن السبیل. [3] «از تو (پیامبر) می پرسند چه چیز انفاق كنند، به آنان بگو آنچه از خیر انفاق می نمایید نخست به پدر و مادر و خویشان و نیز یتیمان و نیازمندان و درماندگان در سفر باشد.» صدقه بر دیگری روا نیست در شرایطی كه خویشان نیازمندند، لا صدقة و ذو رحم محتاج. [4] .

بر این اساس انفاقی كه دین به آن ترغیب می نماید برای ترمیم آسیب های اجتماعی و شكوفایی اقتصادی است. كه به افراد نیازمند واقعی كه حتی خود را متمكن جلوه می دهند باید انفاق كرد. اگر دستور دینی دقیق رعایت شود از تكدی گری پست كه افراد فرومایه به آن تن می دهند، جلوگیری خواهد شد. كه انفاق در دین برای رواج ول گردی و تكدی گری پست نیست.



[ صفحه 95]




[1] . حج، 28.

[2] بقره، 273.

[3] همان، 215.

[4] وسائل، ج 6، ص 286.